Rozliczenia
Kategoria rozliczenia
- to miejsce, w którym można rozliczyć wpłaty zaliczek przez mieszkańców na poczet kosztów stałych poniesionych przez osiedle, np. abonamenty mediów, utrzymanie części wspólnej, miejsca garażowe, odpady komunalne, itp.
Rozlicza się je w okresie rozliczeniowym, tj. najlepiej dwa razy do roku: na koniec czerwca i na koniec grudnia.
Istnieją dwie metody rozliczenia zaliczek:
- rozliczenia za pomocą algorytmu
- rozliczenia za pomocą liczników
Rozlicz algorytmem
Aby dostać się do zakładki Rozlicz algorytmem
można kliknąć pomarańczowe okienko, które pokazuje się po wejściu w kategorię Rozliczenia
, lub kliknąć zakładkę Rozlicz algorytmem
, która znajduje się u góry strony.
Po znalezieniu się na tej stronie, należy odpowiednio wypełnić wszystkie pola.
1. Wybieramy zaliczkę którą chcemy rozliczyć (np. Zimna woda i ścieki). Może pojawić się dodatkowa informacja VAT,
gdy mieszkaniec jest płatnikiem VAT.
2. Wybieramy Algorytm rozliczający
, czyli po ilości:
- Aktualnej ilości osób
- Powierzchni mieszkaniowej
- Powierzchni udziałowej
- Po kolumnie ilość
- Powierzchnia dodatkowa 1
- Powierzchnia dodatkowa 2
- Każdy lokal po równo
3. Uzupełniamy Zakres dat
(powinien pokrywać się ze startowym i końcowym punktem pomiarowym).
4. Rozliczany koszt. tej pozycji pojawi się Sugerowany koszt 9.....
Po znalezieniu się na tej stronie, należy odpowiednio wypełnić wszystkie pola. Pojawi się wtedy kolejna rubryka, którą również należy wypełnić, by móc zaksięgować dane rozliczenie.
Żeby zaksięgować, należy kliknąć Zaksięguj
.
Poniżej rubryk do wypełnienia, w trakcie ich wypełniania, pojawi się tabela, w której można zaobserwować wyniki rozliczenia algorytmem.
Jeśli w rozliczeniu jest jakiś błąd, system poinformuje nas o tym w momencie kliknięcia Zaksięguj
.
A w momencie, gdy wszystko będzie poprawnie wpisane, wyskoczy krótki komunikat:
Rozlicz licznikami
Aby dostać się do zakładki Rozlicz licznikami
można kliknąć pomarańczowe okienko, które pokazuje się po wejściu w kategorię Rozliczenia
, lub kliknąć zakładkę Rozlicz licznikami
, która znajduje się u góry strony.
Po znalezieniu się na tej stronie, należy odpowiednio wypełnić wszystkie pola.
1. Wybieramy zaliczkę którą chcemy rozliczyć (np. Zimna woda i ścieki). Może pojawić się dodatkowa informacja VAT,
gdy mieszkaniec jest płatnikiem VAT.
2. Wybieramy wskazania z licznika Zimna woda i ścieki
i klikamy na "+
" aby dodać wskazania licznika (Startowy punkt pomiarowy
i Końcowy punkt pomiarowy
). Pamiętamy o dodaniu drugiego licznika - Ciepła woda
(w przypadku gdy jest podgrzewana zimna woda). Wtedy należy dokonać zmiany w punk. 2. -> (Wybierz wskazania z liczników) na Ciepła woda
i klikamy na "+
" aby dodać wskazania licznika (Startowy punkt pomiarowy
i Końcowy punkt pomiarowy
).
3. Uzupełniamy Zakres dat
(powinien pokrywać się ze startowym i końcowym punktem pomiarowym).
4. Wpisujemy cenę jednostkową za m3. Uzupełniamy Typ lokalu
, Blok
w którym znajdują się liczniki.
Poniżej widoczny jest Raport naliczeń, obok po lewej stronie jest Podsumowanie rozliczanej zaliczki.
W raporcie rozliczonej zaliczki, klikając na oko
rozwinie się szczegółowe rozliczenie w każdym lokalu.
Historia rozliczeń
Jeśli jest potrzeba przejrzeć rozliczenia, które zostały już zaksięgowane, należy wejść w zakładkę Historia
. Warte podkreślenia jest to, że na samej górze tabeli są pierwsze zaksięgowane rozliczenia. Te, które zaksięgowaliśmy ostatnio, znajdą się na samym dole tabeli.
Oprócz historii rozliczeń, w tej zakładce znajdują się jeszcze dwa przyciski;
PDF rozliczeń
Klikając przycisk PDF
otwieramy okno, w którym system załadowuje wszystkie pliki ostatnio przez nas zaksięgowane. Otrzymujemy wtedy kilka informacji o tych plikach oraz możliwość pobrania pdfów .
Aby pobrać wszystkie na raz, należy kliknąć Pobierz wszystkie
, a jeśli chcemy pobrać tylko poszczególne pliki, należy kliknąć interesujące nas ikonki pdfów (po najechaniu na daną ikonkę, wyświetla się nazwa danego dokumentu, a w nazwie widać nazwisko właściciela mieszkania).
Hurtowe usuwanie rozliczeń
Hurtowe usuwanie rozliczeń
umożliwia usunięcie wszystkich rozliczeń, które do tej pory były zaksięgowane. Aby zapobiec przypadkowemu usunięciu danych, aby usunąć hurtowo rozliczenia, trzeba odpowiedzieć na zapytanie matematyczne.
Konfiguracja PDF
Konfiguracja PDF
to zakładka, w której można zdecydować, jakie informacje zostaną zawarte w pliku PDF, który zostanie wysłany do mieszkańca.
Możliwe do skonfigurowania są takie opcje jak:
- Pokazuj podsumowanie bilansu w rozliczeniach - aktualne saldo
- Pokazuj podsumowanie bilansu w rozliczeniach
- Pokazuj nowe naliczenia
- Pokazuj podsumowanie rozliczenia
- Pokaż podsumowanie zgrupowane po grupie zaliczek
- Pokaż rozliczenia zgrupowane po lokalu i grupie zaliczek
- Pokaż szczegółowe rozliczenia
- Pokaż szczegółowy opis w szczegółach rozliczenia
- Pokaż krótsze szczegółowe rozliczenia
- Pokaż informację o powierzchni użytkowej
W tej zakładce znajduje się również miejsce, w którym można stworzyć własny dopisek pod rozliczeniem.
Materiał wideo
Co jest na filmie
- Rozlicz algorytmem
- Rozlicz licznikami (w budowie)
- Historia rozliczeń
- PDF rozliczeń
- Hurtowe usuwanie rozliczeń
- Konfiguracja PDF
- Materiał wideo